Tovább a Balmazújvárosi úton
2010.10.13. 10:17
A baleseti gócpontokkal foglalkozó posztom kiemelt témája az M35-ös Balmazújvárosi úti lehajtói voltak. Ma továbbindulok a város felé és az autópiac, illetve a Házgyár lehajtóival fogok behatóbban foglalkozni.
Milyen problémák, balesetveszélyes szituációk adódnak itt?
A leggyakoribb eset, mikor a városból elindulva a forgalmat a belső sávban lassan poroszkáló autósok tartják fel akik a Házgyár, valamint kirívó esetekben az autópiachoz akarnak jóval később lekanyarodni. A szabálykövető énjük remélem az autósoknak tudja, hogy jobbra tartási kötelezettségük van, csak ilyenkor legyőzi az attól való félelem, hogy nem tudnak majd időben visszasorolni a kanyarodáshoz a belső sávba.
A másik problémát az jelenti, hogy az út mellett fut a vasút és ha jön a vonat, a lekanyarodók várakozni kénytelenek a belső sávban. A mögöttük érkező forgalomból pár elbambuló könnyen megérkezhet a sor végén állóba nem kívánt módon átalakítva a gépjárművek lemezeit.
Az utolsó általam észlelt veszélyes szituáció a kereszteződésekből a Balmazújvárosi útra balra nagyívben történő felhajtás. Az ipari parkból nagyon sok nehéz tehergépjármű hajt ki és ezek (de gyakran még a személygépjárművek sem) legjobb igyekezetük ellenére sem tudják felvenni a 33-as belső sávjának ritmusát, ahova a szabályok szerint ki kell fordulniuk. Egy link egy ilyen balesetről:
http://video.haon.hu/hajdu/baleset-a-balmazujvarosi-uton
Bár a tervezés a Házgyárnál lévő kereszteződés közúti fényjelzőkkel történő felszereléséről talán folyik, meglátásom szerint ennél könnyebben és olcsóbban is megvalósítható lenne mindkét kereszteződés biztonságosabbá tétele. Hogyan?
A városból kifelé tartó, lekanyarodni szándékozó forgalom számára kanyarodó-, a kereszteződésből nagy ívben a főútra kikanyarodni szándékozók részére pedig gyorsítósávok létrehozására lenne szükség. Jelenleg az ezekre szolgáló sávban a városból kifelé tartó forgalom is halad. Az optimális megoldás a főút szélesítése lenne, hogy a lekanyarodó és egyenesen tovább haladó forgalmi sávokat el lehessen különíteni. Ez viszont jelentős beruházást feltételez és a módosításokat a korábbi rekonstrukció során sem valósították meg.
Mi lehetne mégis egy olcsón megvalósítható megoldás?
Véleményem szerint a várostábla után párszáz méterrel a városból kifelé haladó forgalom belső sávját ki kellene terelni, egy rövid szakaszon elzárni a forgalom elől úgynevezett 'rendőrháztáji' alkalmazásával, majd azt csak a lekanyarodók számára megnyitni, a Házgyár kereszteződés után pedig gyorsító (besoroló) sávként alkalmazni egy szakaszon. Ezután ezt a besoroló sávot is a külsőbe történő kitereléssel meg kellene szüntetni, hogy átvegye a helyét egy újabb rövid forgalomtól elzárt terület után az autópiac lekanyarodó sávja. A kereszteződés után pedig a besoroló sáv zárná a forgalomtechnikai módosítások sorát.
A Balmazújvárosi út további csomópontjait is meg fogom vizsgálni később, de a következő bejegyzés a 2-es villamos nyomvonalán található egyik kereszteződés lesz.
Szerző: subtotal
Szólj hozzá!
Címkék: közlekedés forgalom baleset debrecen 33 m35 balmazújvárosi út házgyár
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.