Ígéretemhez híven a szépreményű debreceni 2-es villamos nyomvonalához látogatunk, ezen belül is a Kartács, Békessy Béla és Dóczy József utca, valamint Móricz Zsigmond körút kereszteződésébe. Ahogy az az alábbi képen is látszik, a kereszteződésnek a nyugati oldalán fog a 2-es villamos nyomvonala egy vágányon haladni: 

Forrás: http://szabrendterv.debrecen.hu/SERVER_ROOT/html/projects/debrecen/main.php

A tervezők jól tették, hogy a villamos pályáját hamarabb átvitték a Békessy utca nyugati oldalára, így a villamosnak nem kell majd a kereszteződésben várakoznia, ahogy azoknak a járatoknak sem, melyeket a 2-es villamos kivált majd. A forgalomirányító jelzőlámákat ugyanis főleg azért létesítették, hogy a járatoknak ne kelljen annyit várakozniuk, mikor a Doberdó utcai végállomás felé akarnak fordulni, mivel sokszor percekig nem tudtak a buszok az elsőbbséget élvező keresztirányú-, valamint a Móricz Zsigmond körútról jövő szembeforgalom miatt a kereszteződésen átjutni.

A forgalomirányító lámpák azonban a buszközlekedés jelentős csökkenése után véleményem szerint több kárt fognak itt okozni, mint amennyi hasznuk van. Miért írom ezt?

A kereszteződés változó irányú forgalmi terhelést kap a nap különböző időszakaiban. Reggel az Egyetem és a Klinika irányába igyekeznek a legtöbben a Kartács utca felől, míg a délután folyamán 16-17 óra között a körút irányából érkező forgalom többszöröse (gyakran majdnem az Augusztáig áll a sor) a többi irányénak, kicsivel később pedig az Egyetem felől érkező forgalom nő meg jelentősen.

Mi lenne a megoldás?

Ilyen típusú forgalmi terhelést sokkal jobban tud kezelni egy körforgalom, mint egy jelzőlámpás kereszteződés. Az átalakítás után a forgalomnak elég lenne irányonként egy sáv, kivéve a Móricz Zsigmond körutat, ahol a nagyon jelentős számú jobbra kisívben tovább haladó jármű számára egy saját sávot gondolok indokoltnak a körforgalom sávján kívül. 

A most alkalmazott jelzőlámpák tapasztalatom szerint semmilyen rendszerben nem állnak más kereszteződések forgalomírányító lámpáival, ezért kiváltásuk nem akasztana meg semmilyen gépjármű folyamot.

Az átalakításra megfelelő apropót szolgáltathatna a 2-es villamos kiépítése miatt megszűnő tömegközlekedési igény és ebben az esetben az 'úrvezetők' is profitálhatnának valamennyit az előreláthatólag évekig tartó forgalmi blokád után, amit az új vonal építése fog okozni.

Később tervezem átfogóan foglalkozni a 2-es villamos autós közlekedésre gyakorolt hatásaival, de a következő poszt az Egyetem térre tervezett körforgalommal fog foglalkozni.

A bejegyzés trackback címe:

https://debrecencruise.blog.hu/api/trackback/id/tr682371051

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.