A probléma már nagyon régóta megfogalmazódott bennem és minden egyes alkalommal eszembe is jut, mikor elindulok otthonról. Most klaviatúrát ragadok és leírom azt a problémát, ami bár nem a legmagasabb prioritások között szerepel a megoldandó feladatok között, de az autóvezetőknek komoly kellemetlenségeket, néha pénzben kifejezhető károkat okoz.

Kis városunkban, de szerte az országban is, minden egyes forgalomcsillapító küszöb, melynek köznapi megnevezése 'fekvőrendőr', méretben, magasságban és emelkedési szögben is eltér.

Mi ezzel a gond?

A félreértések elkerülése érdekében szeretném leszögezni, hogy nem ezeknek a műtárgyaknak a léte zavar. Nagyon sok helyen igenis indokolt a gépjárművezetőkkel tudatosítani, hogy nem viccből van kinn a sebességkorlátozást vagy a lakó-pihenő övezetet jelző tábla.

A problémát a következők okozzák:

1. A gépjárműből nem lehet megítélni, főleg az aszfaltból elkészített fekvőrendőrök esetében, hogy azok milyen meredekségűek. Sok esetben, főleg rossz látási viszonyok közepette nem is láthatóak, az pedig pluszban hozzájárul ehhez, hogy nálunk a felfestésük hihetetlen gyorsan lekopik. Ennek következményei:

- veséje az autóban utazóknak leszakad
- gyerek eltanulja apától a nemkívánatos kifejezéseket
- gépjármű futóműve, lökhárítója megsérül

Szerintem más is hallgatta már saját lökhárítójának sikoltozását egy-egy elnézett aszfaltdombról való elugratás, vagy éppen arról való megérkezés után

2. A forgalomlassító küszöb több esetben nagyobb lassításra késztet, mint amilyen sebességre a hatályos táblák alapján muszáj lenne (előfordul persze ennek az ellenkezője is, de személyes megítélésem - és talán elfogultságom - szerint nem ez a gyakoribb). A következmények a tervező és kivitelező csuklásán kívül:

- feltorlódó kocsisor a fekvőrendőr előtt
- a szükségesnél nagyobb fékezés, majd visszagyorsítás, illetve az ebből eredő megnövekedő füstgázkibocsátás és zajterhelés
 

Nézzünk pár gyakorlati példát megyei jogú városunkból:

1. Homok utca

Talán a legelrettentőbb fekvőrendőr halom, ami a városban van. Rövid és ahhoz képest magas, emiatt brutális keresztbordaként viselkedik. Gyakorlatilag majdnem állóra kell az autót fékezni ahhoz, hogy ne üssenek fel. Aki a megengedett 30km/h-val kíván áthajtani ezeken, komolyan veszélyezteti járművének futóművét. Ráadásul nagyon sűrűn vannak telepítve.

2. Gvadányi és Dobsina utcák

A nyár folyamán 4 darabot telepítettek ezekbe az utcákba a lakók kérésére. Én személy szerint nem kértem, bár itt lakom pont az egyik mellett. A kivitelezés napján viszont igazat adtam azoknak, akik szerint szükség volt ezekre. Mivel az aszfaltkupac lerakását nem követte azonnal a sárga felfestés, az autósok már csak későn vették észre és annak ellenére, hogy a megengedett sebesség 30km/h, nagyon sokan annak legalább duplájával rongyoltak át. Azt az egész estés lökhárítóamortizáló derbit nem kívánom senkinek, ráadásként nyár lévén nyitott ablaknál. A problémát az okozza, hogy a felhajtási szög rendkívül meredek, a megengedett sebességnél keményen odaüt a futóműnek és az autó elejét a magasba lendíti. Ahhoz viszont már hosszban rövidek, hogy a kocsi lengéscsillapítója a fekvőrendőrre visszahuppanva el tudja nyelni a visszaérkezés lendületét, ez már csak a fekvőrendőr után történik meg, miközben a kocsi hátulja emelkedik el. A végeredmény a lökhárítók végigradírozása az aszfalton.

3. Szabó Lőrinc és Károli Gáspár utca

Ez ugye mint tudjuk, egy utca 2 névvel és 4 fekvőrendőrrel. Azt el kell ismerni, hogy ezeken a megengedett sebességgel problémamentesen át lehet hajtani egy nem különösebben magas építésű autóval, viszont láttam én már sportautókat óvatoskodni gyökkettővel a túlzottan is magas kivitelezés miatt. Ami viszont érdekesebb ezen fekvőrendőrök esetében, hogy a kevés szabály, ami létezik ezekre vonatkozóan, előírja, hogy gyűjtőutakra tilos a kihelyezésük. Ezek az utcák pedig pont ilyenek. A város vezetése viszont meghajolt az ott lakók akaratának, mert a Naplóban idézett fizikatanár szerint "éjszaka kipufogó nélküli autók 120-szal száguldoznak". Mondjuk ugyanezek a lakók magának az útnak a megépítését is meg kívánták akadályozni, mit sem törődve azzal a ténnyel, hogy az nagyon régóta szerepelt a rendezési tervekben.

Mi lehetne a megoldás?

Persze lehetne azt mondani, hogy ez nem olyan nagy probléma, mindenki megtanulja a használt útvonalain, hogy melyik fekvőrendőrön mennyivel lehet kényelmesen átkelni.

Én viszont úgy gondolom, hogy egyértelmű: minden egyes sebességkorlátozásnak a megfelelő emelkedésű, hosszúságú és magasságú forgalomlassító küszöb meghatározására lenne szükség, melyek olyan anyagból vannak elkészítve (világos térkő), melyek a gyorsan kopó felfestést feleslegessé teszik. Ezeket a követelményeket pedig a kivitelezés átvételekor szigorúan ellenőrizni kellene.

Ezekkel a változtatásokkal minden esetben biztosak lehetnénk benne, hogy a szabályok betartásával nem kell arra figyelnünk, hogy leütjük-e a lökhárítót, szétverjük-e a futóművet.

A bejegyzés trackback címe:

https://debrecencruise.blog.hu/api/trackback/id/tr512423371

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.