Visszatérő témája ez Debrecennek, sok-sok éve létezik ígéret szintjén. Bár az utóbbi időben sok szó esett róla, de főleg a sikertelen járműbeszerzések kapcsán hallottunk róla.

Mivel ez nem egy tömegközlekedéssel foglalkozó blog, ezért én a gépjármű közlekedés szempontjai szerint közelítem meg ezt a fejlesztést.

Megtekintve a debreceni rendezési tervet, a következők tűnnek fel:

- a villamos pálya a Mikszáth Kálmán utcától, a Nádor, Dózsa György és Csemete utcákon a belső sávra költözik úgy, hogy kiszorítja onnan a gépjárműforgalmat, vagyis az eddigi 4 sávos utak kétsávossá válnak

- a Thomas Mann-on a parkolók helyére kerül a pálya, kicsit érthetetlen módon, hiszen a Nádor és a Mikszáth utca is 2x1 sávos lesz, csak ez az utca marad 2x2 sávos

- a Hunyadi és Péterfia utcák kereszteződésében villamosnak kanyarodnia kell majd, ami helyet vesz el a gépjárműforgalom elől, valamint a két villamosjárat közlekedése mindenképpen több időt fog igényelni a kereszteződésben az eddiginél, ezáltal csökken a Péterfia, Hunyadi és Rákóczi utcákra eső idő, ezzel csökken az áteresztőképesség

Mi következik ezekből?

Ami jó hír, hogy a Mikszáth, Thomas Mann és Nádor utcák katasztrofális útburkolata megújul. Talán ezzel, a csúcsforgalmi időszakban értelmetlenül hosszú sorokat produkáló kereszteződéssel is kezdenek valamit.

Ami viszont kevésbé kedvező, hogy a Böszörményi és Péterfia közötti, csúcsforgalmi időszakban is jól járható egérút gyakorlatilag teljesen leszűkül és valószínűsíthetően a következő csomópontokban közlekedési lámpákat kap: Ibolya utca, Sétakert utca és Békessy utca.

A Dózsa György úton az iskolánál nem fognak tudni a szülők megállni kirakni vagy felvenni a csemetéket, a másik oldalon pedig a lakók nem fognak tudni a továbbiakban parkolni. Ugyanez vonatkozik a Nádor utca város felé vezető szakaszára is, valamint a Mikszáth utca Békessy felé vezető oldalára.

A Csemete utca leszűkülése a nyugati kiskörút kiépítésekor nagyon fog még fájni, hiszen a tervek szerint 4 forgalmi és 2 buszsávval rendelkező körút forgalma egy 2 sávos utcára fog zúdulni, garantálva a torlódásokat. A buszsávot abszolút nem értem, miért kell a kiskörút új szakaszára, hiszen a kettes vili pont a 31-es és 32-es járatok kiváltására készül, melynek következtében jelentősen csökkenni fog a Vénkert és Újkert irányából a városközpont és az állomás felé irányuló buszforgalom.

A Péterfia és Hunyadi utcák kereszteződése már ma is szűk keresztmetszet, a további áteresztőképesség csökkentés még hosszabb sorokat fog eredményezni. Nem véletlenül merült fel a kereszteződés alá gyalogos aluljáró építése. Továbbra is érthetetlen számomra, hogy a Városháza miért nem vette figyelembe azt a javaslatot, mely a nyugati kiskörúton vitte volna végig az új villamos vonalat. Egyrészt egészen az Erzsébet utcáig el lehetett volna vinni, ahol sokkal enyhébb ívekkel kellett volna megküzdeni, mint az említett kereszteződésben, másrészt a talán tavaszra elkészülő elkerülő út elméletileg jelentősen csökkenteni fogja az Erzsébet utca terhelését is, ami ugye a Hunyadiról nem mondható el. Az a pozitív hatás is említést érdemel, hogy ezzel a nyomvonallal jelentősen csökkenhetne Debrecen egyutcás jellege is.

A Nagyállomás előtti Petőfi tér is átalakulás előtt áll, a tervek szerint valahova oda költözik a távolsági busz pályaudvar a Nyugati utcáról. Jó lenne, ha a beruházás keretében inkább ide tennének aluljárót, összekötve a villamos végállomásánál lévőt a Nagyállomás vágányait kiszolgálóval, lehetőleg megteremtve annak a lehetőségét, hogy a Piac utca Erzsébet utca felőli oldalán gyalogosan érkezőknek se kelljen a felszínen közlekedni. Így nem kellene a lámpánál várakozniuk és az Erzsébet utca áteresztőképessége is növekedne, amire szükség is van az intermodális csomópont forgalomnövelő hatása miatt. Ezen túlmenően a nyugati kiskörút is oda fog befutni a jelenlegi Boldogfalva és Vörösmarty utca vonalában, remélhetőleg a 2-es villamossal együtt.

A bejegyzés trackback címe:

https://debrecencruise.blog.hu/api/trackback/id/tr772510615

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.