Az előző bejegyzéseimben foglalkoztam már a Nyíl utca problémájával, valamint többször is az elkerülő úttal is. A mai bejegyzés ezekhez is kapcsolódik részben, ugyanis a Hadházi út jelenleg a Nyíl utca egyfajta menekülőútjaként szolgál azoknak, akik a városból kifelé igyekeznek Bocskaikert irányába, valamint a város nyugati részébe igyekvők is használják, remélhetőleg csak az elkerülő teljes kiépüléséig. Az út a csúcsforgalmi időszakban meglehetősen telített és ez valószínűleg az elkerülő átadása után sem enyhül jelentősen, nagyon nehézkes a keresztező utcákból kikanyarodni az útra, ráadásul külön nehezítésként a kereszteződések beláthatósága erősen korlátozott. Az utat a közelmúltban felújították a Nagyerdei körútig hálistennek a padkázást is megvalósítva, azonban sajnos forgalomtechnikai fejlesztések nem történtek. Menjünk sorba Norc-os képekkel szemléltetve, szerintem mit is kellett volna megvalósítani:

 1. A Nyíl utcai kereszteződés már régóta téma, az ezzel az utcával foglalkozó bejegyzésemben részletesen leírtam a jövőbeni körforgalom kialakításának helyzetét. Jelenlegi állapotok szerint a Hadházi útról az Árpád tér irányába forduláshoz nem árt hideg élelmet magunkkal vinni.

 2. Az egyirányú Apafi utcából kikanyarodók az utcafrontra kiépített társasház miatt gyakorlatilag alig látnak el balra, nagy forgalomnál itt is alig lehet kikanyarodni. A megoldás a bejegyzés végén.

 3. A Kardos utca a következő problémás pont, itt több súlyos baleset is történt már. A Kardos utcából kikanyarodni szándékozók nagyon nehezen látják be a  kereszteződést, ez a képen is látható hegyesszöget bezáró becsatlakozásnak is köszönhető. A Kardosba torkollik be a Weszprémy utca is, tovább bonyolítva a viszonyokat. A másik oldalon pedig a Wachter lakópark lehajtója kapcsolódik be. Véleményem szerint minimálisan szükség lenne a Kardos utca becsatlakozásának korrekciójára az alant lévő módosított Googe képnek megfelelően:

 A Weszprémy utca irányába történő eltolással sokkal többet lehetne látni a Hadházi út város felé igyekvő forgalmából és a lakópark felé is normális lecsatlakozást lehetne megvalósítani. A teljes út - ennek részletes kifejtése szintén a bejegyzés végén - és a felhajtani kívánók szempontjából azonban most is a körforgalom lenne a legcélravezetőbb.

 4. A Laktanya utca jelenleg egyirányú a Kassai út irányába, itt a Hadházi út város felé haladó irányának kismértékű kiszélesítése elősegítené a forgalom haladását, mert nem állna meg az egész sor a Laktanya utcára nagyívben kanyarodni kívánók mögött.

 5. A Gvadányi utca becsatlakozásánál az okoz gondot, hogy az ott lakók garázshely hiány miatt végigparkolják az utca jobb oldalát közvetlenül a torkolattól és emiatt gyakran a Hadháziról addig nem tudnak bekanyarodni míg az onnan kikanyarodni igyekvő autósok el nem mennek, emellett ez a kereszteződés is nehezen belátható a Gvadányiról. A parkolást szerintem a Gvadányi utca első 10-15 méterén tiltani kellene, valamint itt a Hadházi út kivezető oldalát kellene szélesíteni annyira, hogy a lekanyarodni szándékozók mellett elférjenek az egyenesen továbbhaladni kívánók. A Vasvári Pál utcánál a kikanyarodási probléma szintén fennáll, bár a növényzet hiánya miatt mégis  kisebb fokú és valahogy ott kevésbé parkolnak le az ott lakók az utca bejáratában. A következő 2 keresztutcánál, a Dobsina és Lugossy utcáknál a parkolás jelenleg szintén nem probléma, de a kikanyarodás itt is gondot okoz, ahogy a Besze János és az uszoda parkolójának csatlakozásánál is. A Hadházi kismértékű szélesítése ezeken a helyeken is segítené az egyenesen továbbhaladókat, a kikanyarodást megoldó javaslat továbbra is a bejegyzés végén.

 6. A Martinovics és Zákány utcák csatlakozása szintén egy problémás pont, jelentős forgalommal, ugyanis ez az egyik legkedveltebb áttörési pont a Kassai út felé, ráadásul a Sámsoni felé is sokan itt haladnak. A Martinovics irányából állandó a sor, további nehezítésként már nem egyirányú végig a Zákány utca, így a balra nagy ívben kanyarodásnál még arra is figyelnie kell az autósoknak. A kép poénja pedig az, hogy pont ott nincs zebra, ahol éppen a gyalogosok haladnak, az uszoda átadása óta teljesen érthetetlenül, teszem hozzá. A megoldás itt egyértelműen egy körforgalom kialakítása lenne.

 7. A Nagyerdei körút és a Baksay Sándor utcánál az utóbbi egyirányú utcából kanyarodók csak nagyon rövid szakaszát látják a Hadházi út város irányából jövő sávjának, mert a  parkoló autók takarnak. Itt történt az egyetlen változtatás a felújítás alatt, a Hadháziról kisívben a Nagyerdei körútra levezető sávot megszüntették, valószínűleg a lehajtó forgalom sebességének mérséklése miatt. Innen nekem kifejezetten hiányzik a körforgalom, mert minden irányból jelentős forgalmi terhelést kap az út, ami viszont az ebben a városrészben még nem alkalmazott forgalomirányító lámpák helyett tökéletes megoldás lehetne.

 8. A Szigligeti és a Nagyerdei körútnak a Pallagi út felé tartó kereszteződésnél szintén egy körforgalom megvalósítása garantálná a gyors és problémamentes közlekedést, ugyanis viszonylag sokan használják többek között a TEVA és a Klinika megközelítésére a körutat és itt is szoktak sorok feltorlódni a kihajtási lehetőségre várva. Ezzel az utolsó olyan kereszteződést is elértük mely az általam elképzelt rendszerbe illeszkedne.

A megoldás

Én abban látnám a kikanyarodás megoldását, ha az összes olyan keresztező utcából, ahol nem körforgalom van, csak kisívben jobbra lehetne kikanyarodni, ezzel a várakozási idő jelentősen csökkenthető lenne, a balesetveszéllyel együtt, de mégis a sűrűn kiépített körforgalmakkal a feleslegesen, másik irányba megtett utak hossza minimalizálható lenne. Tudom, a körforgalmak kiépítése nem olcsó, azonban az üzemeltetése jelentősen olcsóbb (gyakorlatilag 0Ft), mint a lámpás kereszteződéseké.

Bonusz

A Hadházi út másik végén, a trolik végállomásánál található kereszteződést pedig már csak azért is érdemes lenne körforgalomként renoválni, mert így az aszfaltfelület arányát jelentősen csökkenteni lehetne itt a Nagyerdő szívében, arról nem is beszélve, hogy ezzel teljesen egységes lenne az úton alkalmazott forgalomtechnika.

A bejegyzés trackback címe:

https://debrecencruise.blog.hu/api/trackback/id/tr882499546

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása